torsdag, augusti 31, 2006

EXTRA: Bloggkriget!

Jag kollade runt på riksdagspartiernas hemsidor för att se vilka halländska politiker som bloggar. Således följer en vad jag vet unik sammanställning av halländska bloggar om politik. Så här såg det ut (börjar från vänster och går mot höger [så får du veta hur jag ser på den politiska skalan också]):

Vänsterpartiet
0. Jag hittade ingen. Tipsa mig gärna om du vet någon.

Socialdemokraterna
1. Patrick Nyhlén, Hyltebruk. Men den verkar vara vilande.

Miljöpartiet
1. Per Allvin, Falkenberg, håller fanan högt för mp.

Centerpartiet
0. Jag hittade ingen. Men det borde finnas. Tipsa mig gärna!

Folkpartiet
6. FP har fattat grejjen med bloggar. Fatima Savå, Halmstad, Kristian Egstedt, distriktsordförande LUF, Folkpartiet i Halmstads blogg, Suzanne Åkerlund, Halmstad, Tommy Rydfeldt, Kungsbacka och
Rutger Johannesson, Halmstad

Moderaterna
1,5. Egentligen bara en blogg, men också en utförlig dagbok. Lars Püss, Halmstad och Henrik von Sydows dagbok

Kristdemokraterna
5. Larry Söder, Kungsbacka, Niklas Matsson, Kungsbacka, Eva Olofsson, Falkenberg, Lillith Svensson, Varberg, Lars Gustafsson, Laholm och Magnus Hedman, Halmstad (OBS! Ej gamla fotbollskeepern).

Personligen gillade jag Per Allvins (mp) mycket. Den var kort och koncis. Kristdemokraterna har redan hyllats i kvällspressen för sitt webbkampanjande. Socialdemokraterna och moderaterna sköter sig dåligt. Centern borde också göra bättre ifrån sig med alla unga kandidater.

Bloggarna sägs ha avgjort presidentvalet i USA senast och förväntas spela en stor roll i denna valrörelse. På riksplanet har socialdemokraterna hyrt in en amerikansk PR-konsult för att lära sig bloggandets konst och moderaterna verkar ha tagit fram ett avancerat system för bloggande. Varför ser man inga resultat av de på lokalplanet?!

4 Comments:

Blogger fatima said...

Vilken bra idé att blogga om den halländska valrörelsen! Nu blir detta givetvis en av mina favoritsidor, åtminstone fram till valet!
Det händer saker hela tiden nu. Ikväll ska partierna samlas i tingsrätten (Halmstad) för att diskutera utnämningen av nämndemän, allt på initiativ av Suzanne Åkerlund, fp-kandidat till kommunen och nämndeman. I morgon är det dags för Våxtorps marknad och ja, just det.... I dag börjar förtidsröstningen. Håll i er!

31 augusti, 2006 08:38  
Blogger TOMMY RYDFELDT said...

Tack för listan du gjort. Jag har ställt mig frågan i min blogg om det blir det första internetvalet.Jag tror inte det slagit igenom såsom i USA men vi är på god väg.

Men partierna måste bli bättre och ha mer information på sina hemsidor. Och fler bloggar. Var är sossarna?

31 augusti, 2006 17:59  
Anonymous Anonym said...

Hej. Hur är det möjligt att socialdemokraterna, detta valmaskineri, är så inkompetenta på internet? - Lars

02 september, 2006 01:47  
Blogger Magnus Persson said...

Nåväl, jag har inte hittat hit förrän långt efter valrörelsen jag heller. Här kommer listan på alla centerbloggar med hallandsanknytning som jag känner till:

Hanna Isaksson (visserligen är Hanna inte halläning längre mer än i hjärtat, hon har emigrerat).
Henrik Trusell
Linnéa Apelgren (inte jätteaktiv)
Martin Lönnstam (tyvärr halvdöd)
Per Johansson
Stefan Stenberg.
samt min egen.

Alla utom Stefan är CUF:are precis som väntat. Alla har dessutom kandiderat, utom Henrik (som inte fyllt 18 än), om än väldigt olika långt upp på listorna. Klart färre än man skulle vänta sig, men fler än noll som du uppgav i din postning. :)

Mer uppseendeväckande är dock att du missat en hel hoper av dina egna partikamraters bloggar...

28 oktober, 2006 23:56  

Skicka en kommentar

<< Home