tisdag, augusti 29, 2006

Ensam i valstugan

Jag stod i moderaternas valstuga på toorget i Halmstad idag. De enda valstugor som var öppna var moderaternas och socialdemokraternas. Jag stod ensam. Socialdemokraterna var tre-fyra stycken. Vid två tiden kom Björn Lind förbi och lämnade lite material.

Det var mycket ungdomar som kom till valstugan. De flesta ville ha material till skolarbeten. De fick material, knappar ("Jag vill också byta statsminister" i orange var mest populär) och godis.

En kille frågade mig vilken som är den största skillnaden med en borgerlig regering jämfört med dagens. Mitt svar var "tusen kronor i måndaden i sänkt skatt". Kanske borde jag svarat jobb istället för bidrag. Men jag tror ändå att tusenlappen kommer märkas mer. Många familjer kommer märka en stor skillnad och det kommer driva upp konsumtionen (vilket gör att fler får jobb). Alltså, jag tycker det är den största skillnaden och det säger jag också.

Vid 16.00 tog kommunstyrelse-mötet slut och då myllrade det av politikertoppar på torget. Bengt Ekberg köpte en korv hos Pölsemannen, Carl-Johan Berthilsson skulle hämta sina tvillingar på dagis, Ann-Charlotte Westlund kom till valstugan med en bra broschyr att ge till ungdomar som gör skolarbeten och Björn Lind hängde i hasorna på Bengt Ekberg.