tisdag, oktober 24, 2006

Arbetslivsnämnden

Jag är nominerad som ledamot i Arbetslivsnämnden i Halmstad. Det är inte en av de tunga nämnderna (t.ex. utbildnings-, barn- och ungdoms-, byggnads- eller socialnämnden). Men...

Jag är ändå glad och hedrad över att moderaterna vill ha mig där. Det av två anledningar:
1) Det är i den nämnden striden kommer stå! Nämnden handhar flera ideologiskt laddade frågor. Arbetsmarknad, integration, flyktingmottagande... Det gör att jag tror att den borgerliga alliansen kommer få föra et tvåfrontskrig. Sossegänget på ena sidan och sverigedemokraterna på den andra. Just sverigedemokraterna tror jag blir utmaningen...
2) Det finns mycket att göra. Jag lovar att slåss för följande: 1. Den kurslitteratur som används i SFI-undervisningen skallses över, används litteratur som följer socialdemokratisk verklighetsbeskrivning så ska kommunen slänga ut den och köpa ny. Undervisning skall inte vara politisk. 2. Halmstad ska vara en human fristad för dem som flytt till Sverige och vi ska ta emot flyktingar.

1 Comments:

Blogger fatima said...

Arbetslivsnämnden låter väl alldeles utmärkt! Precis som du säger, det är där ideologiska frågor kan ställas på sin spets! Vi har en bra kille från fp där också nästa mandatperiod, Syle Bogiqi.
Halmstad står inför att ta emot rätt många nya flyktingar nu. Alliansen jobbar för att få fram vettiga bostäder till dem. Jag hoppas att arbetslivsnämnden griper tag på allvar med integrationen när det gäller dessa personer. Mitt tips är att scanna av föreningslivet och påbörja ett allmänmänskligt utbyte mellan människor. Det är en av nycklarna till lyckad integration.

25 oktober, 2006 20:57  

Skicka en kommentar

<< Home