onsdag, september 27, 2006

Halmstad - Så blir det

Igår blev det klart. Halmstad får ett borgerligt styre med stöd av SPI. Läs HP:s rapportering här och HN:s här.

Jag är som jag tidigare sagt tveksam till SPI som samarbetspartner. De kommande fyra åren måste mycket kraft ägnas åt att bryta segregationen och mota den främlingsfientlighet som SD:s två mandat var resultatet av. SPI har i valrörelsen spätt på denna främlingsfientlighet genom att sprida myter och lögner. Jag hoppas innerligt att det är ett missförstånd och attt SPI ställer sig på den goda sidan i kampen mot rasism och främlingsfientlighet.

Som den konstälskare jag är borde jag kanske sörja över att den - enligt HN - sedan 1913 planerade konsthallen åerigen läggs på is. Men det gör jag inte. Jag tycker inte att skattebetalarna ska subventionera mina nöjen. Dessutom tycker jag att det räcker med länsmuseet och Mjellby Konstgård. En tanke bara, skulle man inte kunna lägga ner det i mina ögon tragiska museet och göra om hela huset till konstmuseum. Vore inte det en bra kompromiss?